lördag 29 november 2008

Diggin in the crates



Ja så var det skivmässa igen. Denna gång i lite mindre skala men fortfarande i Solna. Utbudet bestod mest av hård rock och 60 tal men om man letade lite djupare så kunde man faktiskt hitta massa gamla 12:or. Mina samlade fynd från denna gång blev:

Album:
giorgio moroder - from here to eternity
Jag var så illa tvungen att köpa denna även fast man lyssnat sönder den sedan länge.

mfsb - love is the message
Denna behöver kanske ingen närmare beskrivning helt enkelt en klassiker.

quartz - quartz
Detta är lite skum instrumental space disco. Det räknas väl till den första protohouseskivan om jag inte är helt ute och cyklar nu.

mandre - m3000
Ännnu mer instrumental space disco.

peter jacques band - peter jacques band
Prelude disco. Det här var väl den största chansningen men det ska finnas någon helt okej edit på någon av deras låtar som man återfinnar i samlingarna mindless boogie.

flash and the pan - flash and the pan
Nu hamnar vi i lite mer baleariska marker. Det finns en låt på skivan som var med i bogarts mixi maxi mix som hittar i ett tidigare inlägg.

jean michel jarre - equinoxe
20 kronors köp som jag kände att den förtjänade för att jag inte gett honom en ärlig chans faktiskt

nina hagen band - unbehagen
Denna kändes rätt självklar att inhandla ända sen jag hörde hennes låt auf'm bahnhof zoo som tydligen nu finns i någon bumrocks edit. Även fast låten inte är med på den här skivan.

herb alpert - rise
Denna skiva är samplad i massa gamla hip-hop låtar. Hans lite mer jazziga discogrejer är populära hos Dj Harvey.

slave - the concept
Denna köpte jag enbart för att den innehåller en lång version på låten just freak. Man skulle väl kunna klassa det här nånstans i 80-tals funk roller boogie typ.

12 inch:
malcolm mclaren - double dutch
Tidig hip-hop som han gjort tillsammans med world famous supreme team. På baksidan hittar man instruktioner för hur man gör den något konstiga double dutch dansen.

fire island feat. loleatta holloway - shout to the top
Fire island är en referens till en ö i New York som befolkades av turistande gay män på 50 - 80 talet. Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hänt med denna ö idag. På flippen hittar man en frankie knuckles remix som liksom gör att housecirkeln blir sluten.

scott grooves feat parliament funkadelic - mothership reconnection daft punk remix
Den här gamla housedängan var jag helt tvungen att köpa inte minst för omslaget.

Jag avslutar detta inlägget med en video som ni gärna får gissa er till vem som samplat:



/Magnus

Inga kommentarer: