fredag 27 november 2009

Post-Punk vecka: Fredag



Jag ber om ursäkt att jag missade post punk inlägget igår men jag skyller på mycket plugg. Som plåster på såren så får ni 2 stycken klipp idag istället. Båda banden låg på det engelska skivbolaget Rough Trade som huserade många post punk band under sina tidiga dagar. Det första klippet är med bandet Delta 5 från Leeds som uppträder på Top of the Pops med sin andra singel Anticipation från 1980.



Andra klippet är med The Slits med den karismatiske Ari Up i spetsen med sina heltokiga danser som enligt wikipedia också går under namnen Baby Ari och Madussa. Många av dessa band under den här tiden hängde på klubben Roxy i London som fortfarande finns kvar idag (jag var faktiskt där under mitt näst senaste london besök, woho). I vilket fall som helst på klubben så spelade den inflytelsrike dj:n och filmskaparen Don Letts (han var förövrigt här för inte så länge sen och spelade på tranan). Han spelade inte punk vilket man kan anta utan det var dub och reggae från Jamaica vilket smittade av sig på många av banden men kanske allra mest på just The Slits. The Slits har också uttalat sig om detta och hävdat att den här musikinfluensen var det feminina elementet i sin musik som deras manliga kollegor saknade. Värt att tillägga är att det är Don Letts som har filmat den här videon.

Inga kommentarer: